مصاحبه
شماره: 237
1390/09/07 - 10:32
طرح تزریق سلول بنیادی به بیماران مبتلا به MS آغاز می شود

همه  فعالیت های ما، مثل بینایی، شنوایی، فعالیت اندام و احشاء تحت کنترل مغز است . اطراف این رشته های عصبی غلاف پوششی وجود دارد . این غلاف، غلاف مهم و برای بردن پیام های عصبی است. اگر این غلاف آسیب ببیند ، این پیام ها و سیگنال ها برده نمی شود یا بلوک می شود یعنی بد یا غیر عادی برده می شود. حاصل آن مجموعه علائمی است که ما بعنوان ام اس می شناسیم .

ام اس مخفف دو کلمه  سخت شدگی و متعدد است . این بیماری مخصوص مغز و نخاع است . در مغز سلول های عصبی مختلفی وجود دارد . مغز بعنوان یک فرمانده محل صدور فرمان ها و اینپالس های سیگنال های عصبی از طریق رشته های عصبی است . این سیگنال ها از طریق نخاع و اعصاب جمجمه ای به قسمت مختلف می رود .

در دنیا حدود دومیلیون و شش صد هزار نفر بیمار ام اس وجود دارد . در بعضی از جوامع رو به تزاید است . در ایران این بیماری رو به افزایش است. چون در این بیماری ژنتیک نقش مهمی دارد . ژن های مستعد کننده  این بیماری در خانم ها بیشتر دیده می شود . دیگر اینکه هورمون های زنانه در پیدایش بیماری نقش دارند . بنابراین هورمون های زنانه که در قبل از سن یائسگی در خانم ها فعال هستند فرد را مستعد این بیماری می کنند. این دوعلت است که بیماری ام اس را دو تا سه برابر در خانم ها بیشتر می کند. این قضیه در تمام جوامع صدق می کند .

علائم ام اس کدام است؟

ام اس یک طیف بیماری و سیر آن بسیار متفاوت است. تظاهر اولیه  ام اس می تواند به صور مختلف باشد ولی بطور شایع به این دو حالت است . یکی التهاب عصب بینایی است . یک فرد جوان مراجعه می کند و می گوید که یک چشم یا دو چشم من تار شده است ، برف آلود است و خوب نمی بینم . یکی دو هفته پیشرفت می کند و بعد ثابت می ماند و حتی بهبود هم پیدا می کند . وقتی التهاب فروکش می کند خودبخود بهبودی حاصل می شود. این یک فرم شاعی است . فرم شایع دیگر این است که فرد جوانی مراجعه می کند و می گوید که من نمی توانم خوب راه بروم و وقتی از پله ها می خواهم بالا بروم تعادل خوبی ندارم و زمین می خورم یا گز گز طولانی در دست و پایم دارم . به این ضعف غیرقرینه ها پاها گفته می شود . این علائم هم از علائم ام اس است .

در ابتدای بیماری ممکن است که علائم سرگیجه ، استفراغ ، دیده دو بینی و عدم تعادل یا گز گز طولانی در صورت یا قسمتی از بدن دیده بشود . وقتی این بیماری اتفاق می افتد ، این تخریب ها در قسمت های مختلف مغز پراکنده هستند یعنی هر جایی از مغز و نخاع می تواند درگیر بشود بنابراین ما می توانیم علائم هر قسمتی را داشته باشیم . وقتی علائم هر قسمتی را می توانیم داشته باشیم ، بیماری های دیگرمغز واعصاب هم وجود دارند که آن بیماری ها ها هم ممکن است تظاهرشان به همین شکل باشد .

با توجه به شیوع این بیماری متخصصان داخلی همگام با متخصصان بین المللی در صدد بهبود کامل آن به کمک شیوه های نوین درمان از جمله سلول های بنیادی برآمده اند.

طرح تزریق سلول بنیادی به 30 بیمار MS  به زودی آغاز می شود

دکتر سید مسعود نبوی متخصص بیماری های مغز و اعصاب در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: در کمیته ای که برای درمان بیماری MS بيماري مزمن التهابي سيستم عصبي مرکزي  و ALS  که جوانان را درگیر می کنند تشکیل شده است، طرحی درمانی به کمک سلول های بنیادی تهیه کرده ایم.

وی افزود: با توجه به اینکه درمان کاملی برای MS وجود ندارد، به این نتیجه رسیدیم یکی از کارهایی که می توان روی بیماران MS که درمان های شایع برای آنها پاسخگو نبوده انجام داد و آن استفاده از STEM CELL است.

دکتر نبوی در خصوص این طرح اضافه کرد:  در این پروژه سلول های بنیادی از مغز استخوان خود شخص گرفته می شود. از بافت مزانشیمال آنها سلول بنیادی را جدا کرده و سپس به بیمار تزریق می  کنیم.
این متخصص بیماری های مغز و اعصاب درباره خاصیت این روش گفت: تزریق این سلول ها شاید کمی ترمیم کنده باشد اما ما دنبال ترمیم نیستیم.
وی گفت: چون MS، یک بیماری التهابی و ایمنولوژیک است، سلول های ایمنی و ایمنولوژیکی که تغییر ایمنولوژیکی در آن سلول ها و سلول های ایمنی فعال در زمینه کار تخریب را انجام می دهند را می خواهیم تعدیل کنیم و فعالیت مضر سیستم ایمنی را از آنها بگیریم یکی از راه ها این است که از سلول بنیادی استفاده کنیم تا ارامش ایجاد شود.

به همین دلیل طرحی را تهیه کردیم  و قرار بر این شد که به  30 بیمار سلول بنیادی تزریق کنیم و بعد از FOLLW UP یکساله میزان موفقیت آن را بسنجیم.

دکتر نبوی تاکید کرد در این طرح بیشتر دنبال امنیت و اثرسنجی سلول های تزریق شده با بررسی وضعیت بالینی بیمار، اوضاع و MRI آن هستیم.

این متخصص همچنین با بیان اینکه این طرح به طور پراکنده در اروپا و آمریکا از مدت ها پیش درحال انجام بوده و اکنون کانادا نیز در حال انجام است بیان داشت:  طرح ما نیز  مشابه آن است.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved